Tuesday, February 12, 2008

kita hampir ke situ...mana?


Cuti raya cina korang pegi mana?
Aku balik kampong
Jumpa atok opah aku.
Selain tu turunkan batu nesan lama opah (mak kandung mak aku) dan naikkan batu nesan baru.


After spent 2 nites kat rumah atok kami ber3 (mak, kak yong and me) beransor (kate oghang perak) ke rumah Mak Lang kat kuala kangsor.
Seperti biasa kami bergosip sahaja sepanjang hari b4 kami bbq malam itu.

owh...

aku juga berbasikal sepanjang petang macam kanak-kanak yang baru dapat beskal baru.


Dalam pergosipan kami, adalah cerita-cerita yang menarik tentang kehidupan.


“ tula , dulu dia nak kamu. Kamu taknak. Nakkkkkk jugak kat si A tu..”


Itu dialog biasa bila merujuk hal-hal kehidupan yang berlaku dalam kehidupan salah satu makcik aku yang ada title ‘J’.


Kadang-kadang aku juga tertanya-tanya adakah keputusan yang pernah aku lakukan atau bakal lakukan itu tepat?

Aku mengaku dalam kehinaan bahawa aku telah menolak beberapa individu yang hadir dalam hidup aku.

Bukan...ulang suara BUKAN kerana perbezaan darjat (macam la aku org kaya..hak hak..), rupa, bentuk fizikal, warna kulit, perbezaan parti politik atau apa-apa sebab yang nyata. Itu hanyalah kerana ketiadaan persamaan atau kimia.

Dengan kata lain – I just can’t! dun ask me why, because I do not have the answer.

When I heard the same dialog every time we discuss the same topic in every meeting (kami mmg suka bergossip sesame kami), I got scared. Aku takut sekiranya aku telah menolak jodoh yang terbaik aku jauh-jauh hanya kerana – ‘Cannot go!’ (ayat biasa aku bila ditanyakan mengapa aku tolak individu tersebut). Aku takut 1 hari nanti sekiranya jodoh aku adalah mereka yang telah masuk ‘reject’ list aku dan aku telah tersilap pilih hanya kerana pada aku individu yang terpilih itu sangat serasi kononnya – maka aku akan pegang title ‘J’ itu.

Sangat scary.

My mom used and I think always remind me -

“don’t you ever hurt others’ feelings again. Nanti orang buat balik ke kamu”

Does it mean whenever some1 come and say that he likes me I have to accept him – tho I don’t like him the way he likes me?

If I don’t return his ‘feelings’, I’ll break his heart, rite?

Kalau ada 3 orang sekali yang suka kat aku macamana? (aku tak kata la ada, ok? Ku bilang kalauuuu…) so do I need to accept the 3 of them?

Kalau tak nanti they will patah hati…


Haaaaa…..camne?

8 comments:

Anonymous said...

“don’t you ever hurt others’ feelings again. Nanti orang buat balik ke kamu” Ibu2 selalu ckp camtukan? Betui jgk tu. Kak y rase, kalau nak reject org, slowly je....jgn drastic sgt, kecik ati org tu.

Anonymous said...

cerita hati
cerita jiwa
cerita chenta

solo lagi best beb
aku rase sgt free~
I'm FREE!!!
pggilan utk b2 tak dtg lagi
aku suke solo
hakhakhak

so, elek je
da tak suke, nak buat camne
tak kan nak paksa diri suka kat org itup jugak

kalo tak suka, ckp direct je
bukan saje nk sakitkn ati org,
tapi kalo berdolak dalih, lagi berpnjangan

Prolonging the situation only makes it worse
Tell him honestly, simply, kindly, but firmly
Dont make a big production
Dont make up an elaborate story
This will help you avoid a big tear jerking scene
If you wanna date other people say so
Be prepared for the boy to feel hurt and rejected
Even if youve gone together for only a short time,
And havent been too serious,
Theres still a feeling of rejection
When someone says she prefers the company of others
To your exclusive company,
But if you're honest, and direct,
And avoid making a flowery emotional speech when you brake the news,
The boy will respect you for your frankness,
And honestly hell appreciate the kind of straight forward manner
In which you told him your decision
Unless he's a real jerk or a cry baby you will remain friends

kan da merapu
hahahaha

Perampok said...
This comment has been removed by the author.
Perampok said...

serasi/got chemistry or not cuma kita punya personal benchmark. jodoh yang terbaik tetap individu yang beriman. serasi atau tak diri takkan sekali-kali di sakiti/di benci.

ezwarazali said...

@kak wai: baik kak wai!saya akn practickan kalau ianya trjadi ok?

@doktor: aku akan cuba suatu hari nnt..lebih direct ye? ok! terima kaseh dokter

@perampok: iya..benchmark! kita yg set. kalau tak menepati piawaian..susahla kan? tapi...jodoh..tatau..

Perampok said...

carik pasal/bergaduh/berkawan/bercinta/any type of relations - semua two way process. kalau kiter dah set benchmark tapi takdak yang macthing kita buleh set diri kita lak tuk suit orang len punya benchmark.

ezwarazali said...

baik perampok...aku akan cuba..

Anonymous said...

semoga allah mencucuri rahmat keatas roh nya. betul kate mak, kalau kita sakit ati org.. satu hari pasti akan terkena balik :) ur mother is a wise lady like my mom